24 oktober 2015

Marketing: doe het echt en doe het oprecht.

Door Caroline van Zomeren-Boerkamp

Dingen mooier voordoen dan ze zijn, informatie achterhouden, de kleine lettertjes. In een wereld waar het steeds meer draait om geld verdienen is het inmiddels acceptabel dat marketing misleid.

Marketing is bedoeld om te verleiden, niet om te misleiden.

Veel geld investeren om de markt te vertellen dat je een goede service verleent, zal pas impact hebben als je echt goed en effectief bent met je service. Het bewijs zit in de ervaring en niet in de boodschap die je stuurt.

Door social media kunnen klanten hun ervaringen direct, open en eerlijk delen en als deze ervaring niet overeenkomen met hetgeen jij zegt te kunnen bieden, val je door de mand.

Meer betalen voor eerlijke info.

Consumenten verwachten steeds meer dat bedrijven en organisaties transparant zijn en open kaart spelen. Maar hoe reageren consumenten wanneer een merk zelf aangeeft dat een product beperkingen heeft? HvA-docent-onderzoeker Joris Demmers zette een groot onderzoek op wat laat zien dat het open en eerlijk communiceren van informatie, zelfs wanneer deze negatief is, ertoe leidt dat consumenten bereid zijn meer te betalen en meer vertrouwen hebben. Lees hier meer over de vier onderzoeken die Joris Demmers uitvoerde onder bijna 1.000 consumenten.

Eerlijkheid verrast, straalt zelfvertrouwen uit, wekt vertrouwen, sluit niet-geinteresseerden uit, trekt de juiste prospects aan en richt zich op de kansen. Doug Kessler legt hier uit waarom je ‘belachelijk eerlijk’ moet zijn.

Hoe eerlijk kan je zijn?

Starbucks eerlijk merk? McDonalds eerlijk merk? Gilette eerlijk merk?

Bronnen: Froot; Viktor Hertz

Luister, wees eerlijk, oprecht, lever waarde, enthousiasmeer en verleidt. Of je nu een grote of kleine organisatie hebt, zelfstandige bent of jezelf wil promoten, doe het ‘echt’ en doe het oprecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maak deze berekening af: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.