23 juni 2014

Social media niet betrouwbaar, wel belangrijk

Door Caroline van Zomeren-Boerkamp

ING heeft, door Social Embassy, internationaal laten onderzoeken wat voor impact social media heeft op PR en journalistiek.

In totaal hebben 186 PR professionals (100 vanuit Nederland) en 165 journalisten (66 vanuit Nederland) aan het onderzoek meegedaan.

Dit zijn de belangrijkste bevindingen:

Opvallend is dat maar 40% van de journalisten aangeeft dat social media een betrouwbare bron van informatie is, terwijl social media voor 50% van de journalisten de belangrijkste bron van informatie is.

50% van de journalisten vindt de mening van de consument betrouwbaarder dan een statement vanuit een organisatie.

45% van de journalisten publiceert bij 60 to 100% van de publicaties zo snel mogelijk, zonder de feiten te controleren en corrigeert indien nodig later.

60% van de journalisten voelt zich minder aan journalistieke regels gebonden dan bij traditionele media.

Nederlandse PR professionals hechten meer waarde aan social media voor PR dan internationale PR professionals.

24% van de Nederlandse PR professionals gaan dagelijks in gesprek met journalisten, terwijl in de VS 63% en in de UK 72% van de PR professionals dagelijks in gesprek gaan.

85% van de PR professionals en 80% van de journalisten zijn ervan overtuigd dat de rol van social media zal blijven toenemen.

Je kunt het complete rapport hieronder bekijken en downloaden:

De 5 belangrijkste bevingen en verwachtingen van het onderzoek zijn verwerkt in deze Nederlandstalige infographic:

14265421037_6972dbf525_o

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Maak deze berekening af: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.