Volgens onderzoek van het CBS, gebruikt meer dan 60% van alle personen in Nederland tussen de 16 en 74 jaar, social media. Facebook is de grootste netwerksite in Nederland met meer dan 8 miljoen leden. Nummer 2 is LinkedIn met zo’n 4 miljoen leden. En de nummer 3 is Twitter die maandelijks bijna 3 miljoen bezoekers heeft. Daarnaast hebben we nog Google+ met bijna 2 miljoen bezoekers per maand en Pinterest met zo’n half miljoen.

Ook voor kleinere bedrijven zijn er genoeg redenen om social media marketing in te zetten. Hieronder vind je een stappenplan voor een succesvolle social media strategie.

Zodra je een onderstreept woord ziet, kun je erop klikken voor meer gedetailleerde informatie.

  • Stap 1: definieer je social media doelstellingen. Op basis van deze doelstellingen kun je bepalen welke netwerksites je in wilt zetten. Zorg voor meetbare, realistische doelstellingen. Bijvoorbeeld het aantal volgers, likes of reacties.
  • Stap 2: identificeer je doelgroep en zoek uit welke netwerksites ze gebruiken, hoe vaak en hoe lang.
  • Stap 3: zoek uit wat je concurrenten online doen. Let niet alleen op wat ze goed doen, maar ook vooral op wat ze slecht doen.
  • Stap 4: selecteer de juiste netwerksites, voor het plaatsen van en reageren op de juiste informatie. Mooie foto’s of infographics kun je het beste plaatsen op sites als Pinterest en Instagram, maar zakelijke berichten passen weer beter op LinkedIn.
  • Stap 5: maak goede content met toegevoegde waarde, dat je merk en bedrijf ondersteund.
  • Stap 6: bepaal hoe vaak en wanneer de beste tijd is om je content te delen. Het is handig om een planning te maken zodat je niet te vaak of te weinig deelt.
  • Stap 7: niet alleen publiceren maar ook communiceren. Zodra je content plaatst of ergens op reageert kun je daar reacties op verwachten. Niets is zo vervelend als je daar dan niet op reageert. Om het makkelijke te maken hebben de verschillende netwerksites tools om je te melden zodra iemand op je content heeft gereageerd.
  • Stap 8: meet de resultaten aan de hand van de doelstellingen, die je in stap 1, hebt gezet. Alle grote netwerksites hebben ingebouwde tools voor analyses die makkelijk zijn in gebruik.
  • Stap 9: evalueer en pas, indien nodig, je strategie aan.

Heel veel succes met je social media strategie!