‘Email is zo ‘nineties’.’
‘Iedereen zit tegenwoordig op social media.’
‘Email is dood.’

Dit zijn een aantal beweringen die de laatste maanden veel in de pers verschenen, maar niets is minder waar. Verschillende studies hebben uitgewezen dat email nog steeds veel effectiever is dan social media. De grafiek hieronder, van McKinsey&Company, geeft procentueel de klant-acquisitie aan per kanaal. Email genereert nog steeds zo’n 40 x meer klanten dan Facebook en Twitter samen.

Schermafbeelding 2014-01-27 om 16.54.05

Het is echter wel zo dat email-marketing verandert. Onder andere door het toenemende gebruik van internet via mobieltjes worden bijvoorbeeld de lange nieuwsbrieven vervangen door korte krachtige berichten.

Effectieve email-marketing in 6 stappen

1.   zorg voor aantrekkelijke content en headline, met een duidelijke call to action
2.   gebruik de juiste tools zodat je emails er goed uitzien en goed te meten zijn
3.   test!!! verschillende headlines, hoe de emails eruit zien op verschillende apparaten en verschillende formats
4.   segmenteer je doelgroepen, zodat de content beter past bij je verschillende klanten
5.   test welke dag en tijd het beste werkt om te emailen naar je klanten
6.   meet en analyseer de resultaten en pas waar nodig je (email) strategie aan

Email cheatsheet

Email marketing tips