Je weet dat je alles goed doet, maar toch werkt het niet. Adverteren op Facebook. Er zijn altijd voor- en tegenstanders geweest, maar vooral de groep tegenstanders groeit de laatste maanden hard.

Bedrijven hebben veel geïnvesteerd om fans te krijgen, maar nu moeten ze weer investeren om met hun fans te communiceren. Op zich zou dat niet zo’n probleem zijn, als het zou werken.

Copyblogger trekt de stekker eruit

Copyblogger heeft op een aantal platformen een mooie community opgebouwd, alleen wil dat op Facebook niet lukken. Helaas hebben ook de ingehuurde experts niet geholpen. Dus heeft Copyblogger afgelopen week de stekker eruit getrokken.

Copyblogger verlaat Facebook

Het zou natuurlijk kunnen dat hun doelgroep gewoon niet op Facebook zit. Maar met meer dan 1,3 miljard gebruikers lijkt me dat stug.

Zelf heb ik van alles geprobeerd maar ook mij is het nog niet gelukt om succesvol te zijn op Facebook. Dat kan natuurlijk aan de kwaliteit van mijn posts liggen, maar als een soortgelijke post veel succes heeft op andere platformen, moet er toch meer aan de hand zijn. Een paar maanden geleden zag ik deze “Facebook Fraud” video, die zeer herkenbaar was:

Ik heb het nog niet opgegeven, maar ik sta wel in een ‘wachtstand’. Binnenkort veranderd er vast weer wat anders… Ik plaats af en toe een bericht en reageer ik uiteraard op reacties, maar verder doe ik niets, het heeft geen nut.

Waarom krijgt Facebook dan toch nog een kans?

Vorige week tijdens de Social Media Success Summit presenteerden Facebook experts een aantal tools en technieken. Jon Loomer sloeg de spijker op z’n kop. Volgens hem kun je verbazingwekkende dingen doen als je de juiste mensen weet te bereiken. Hij laat alleen advertenties zien aan mensen die hem al kennen en vertrouwen.

Jon gebruikt voor zijn advertenties de Power Editor van Facebook. Deze kun alleen te gebruiken via een Google Chrome-browser. Hij maakt advertenties om traffic naar zijn website te genereren, zijn e-maillijst op te bouwen en om te verkopen.

Aangepaste doelgroep

Met een aangepaste doelgroep in Facebook kun je:

  • de lezers van je blog exact de inhoud tonen die zij willen zien;
  • jouw websitebezoekers bereiken die geen Facebook fan zijn;
  • jouw websitebezoekers bereiken die zich niet hebben geabonneerd op je e-mails.

Maak in de Power Editor een ‘Aangepaste doelgroep’ van je website aan. Deze zorgt ervoor dat je advertenties worden getoond aan personen die je website bezoeken.

Installeer de pixel voor de ‘aangepaste doelgroep’ op je website en Facebook maakt een groep van je websitebezoekers, die je heel gericht kunt benaderen met advertenties.

Websitebezoekers advertentie

Je kunt al je websitebezoekers als doelgroep opgeven, maar je kunt ook een aparte doelgroep maken voor personen die een specifieke pagina hebben bezocht of bepaalde zoekwoorden hebben gebruikt.

Een ‘aangepaste doelgroep’ van je e-maillijst maken kan ook. Tenminste als je er geen probleem mee hebt je e-mailadressen te uploaden naar Facebook. Je benadert dan websitebezoekers die nog geen Facebook fan zijn. Ook kun je deze bezoekers zeer gerichte en relevante informatie tonen. Aan iemand, die al wat gekocht heeft, wil je niet nogmaals hetzelfde product adverteren. Ze attenderen op een upgrade is wel weer handig.

Hou er rekening mee dat je alleen e-mail adressen mag uploaden van personen die hebben aangegeven je e-mails te willen ontvangen.

E-mail advertentie

Vergelijkbare doelgroep

Met een ‘vergelijkbare doelgroep’ kun je je netwerk uitbreiden als je je eigen fan-base, e-maillijst of websitebezoekers hebt uitgeput.

Als bron kun je gebruiken:

  • je Facebook fans;
  • je klanten;
  • je websitebezoekers;
  • je e-mailregistraties.

Een ‘vergelijkbare doelgroep’ kun je ook weer in de Power Editor aanmaken. Je vult de bron in en het land. Facebook maakt dan een groep aan van soortgelijke personen, op basis van interesses, demografische gegevens en acties die zijn genomen.

Lookalike advertentie

Gisteren heb ik Jon Loomers e-book gedownload en een paar uur later kreeg ik inderdaad op Facebook een bericht van hem te zien. Normaal zie ik advertenties liever niet, maar in dit geval overheerste er een ander gevoel, een gevoel van herkenning.

Ben je geïnteresseerd in het e-book, dan kan je dat hier downloaden. Je kunt je op dezelfde pagina ook direct aanmelden voor een gratis Power Editor webinar.

Ongeveer 10% van mijn websitebezoekers is geabonneerd op mijn e-mails. Ik ga proberen de rest te bereiken met deze manier van Facebook marketing.

Wat denk je, zou het me lukken?

Dit artikel is eerder gepubliceerd op MarketingMed